Seizoen Viering







Er zijn twee varianten op het moment van viering. 
- De zon bepaald het tijdstip van de vier zonne feesten, en de datum van volle maan bepaald het tijdstip van de vier tussenliggende feesten.
- Een andere mogelijkheid is alle acht de seizoen vieringen op een vaste datum houden. 


Hieronder uitleg over de tekening met de cyclussen :


Vanuit het Yin / Yang teken, het symbool voor de eeuwig durende cyclus.
Deze is in te vullen naar ons dagelijks leven :

Dag : in de ochtend, de zon komt op /  middag , zon op hoogste punt /
 avond, zon gaat onder / nacht, duister

Maand : wassende maan, volle maan, af nemende maan en nieuwe maan

Jaar : Lente equinox, dag en nacht zijn even lang
 zomer zonnewende, de langste dag 
 herfst equinox 
 winter zonnewende , langste nacht.

Vele natuurvolken, maar ook onze eigen voorouders leefden met deze traditie. Het is een manier van afstemming. 
Het kan een soort kompas worden.
De vier richtingen Oost, Zuid, West en Noord
met de seizoenen Lente, Zomer, Herfst en Winter
Het is een afspiegeling van de energie en krachten die werken in de natuur.
In deze vier richtingen kun je ook de vier Elementen plaatsen, bijvoorbeeld in combinatie met je krachtdieren en/of andere spirit helpers.


Voor mij is het een hulp in afstemming met een gebied.
Ga ik het bos in, dan heb ik aan het begin een kleine open plek waar ik even stil sta. 
Ik begin met het reinigen van mijn energie
gevolgd door een Aarding oefening.
Daarna draai ik langzaam een rondje om mijn as
ik concentreer mijn aandacht richting voor richting.
Oost, Zuid, West en Noord  (onder de foto's verder uitgeschreven ) 
Ik sluit af door mijn intentie duidelijk te verwoorden.

Zo maak verbinding met mijzelf, het gebied, de elementen en spirit helpers en mijn doel. Zo voel ik mij beschermd, geleid en afgestemd.


Onze voorouders maakten steencirkels voor deze cyclus 


dat kun je ook het klein doen met kiezelsteentjes











Ik richt mijn aandacht naar oosten
de plek waar de zon opkomt, de dag begint
plek van de lente verbonden met het element water
alle leven begint in water.
Ik nodig deze energieën uit
Welkom

ik richt mijn aandacht naar het zuiden
de plek waar de zon op het hoogst staat
zomer, passie en vuur
Ik nodig deze energieën uit
Welkom

Ik richt mijn aandacht naar het westen
plek waar de zon onder gaat
de herfst de blaadjes laat vallen
tijd om naar binnen te gaan
in mezelf te keren
en me te verbinden met aarde
Ik nodig deze energieën uit
Welkom

Ik richt mijn aandacht naar het noorden
de plek van nacht en duister
in de winter wanneer er zo weinig vuur is dat
de vorst de aarde en het water hard heeft gemaakt
alleen de wind geeft beweging
plek van onze voorouders
Ik nodig deze energieën uit
Welkom

Ik richt mijn aandacht naar
Vader Hemel en Moeder Aarde
ik nodig u uit
Welkom










dankbaarheid 
is een mooi
dank je wel

Geen opmerkingen: